MODELE DE CULTIVARE A GÂNDURILOR
Autoperfecţionarea prin yoga
Fenomenele suprafizice ce au loc în
timpul anumitor practici yoghine, precum şi experienţele practicanţilor pe planurile
subtile, sunt adesea privite cu suspiciune şi considerate un fel de magie
orientală. În realitate, yoga nu este nici un divertisment, nici ceva
paranormal, ci urmăreşte scopul unei dezvoltări integrale a tuturor
facultăţilor omeneşti. Ea reprezintă o cale raţională verificată de milenii,
spre o viaţă mai plină şi mai binecuvântată către care umanitatea se îndreaptă
oricum în mod natural (dar într-un ritm mult mai lent). Toate metodele yoga au
la bază unele principii etice şi morale, primul pas în yoga constituind chiar
eradicarea viciilor şi dezvoltarea anumitor virtuţi. Următorul pas este
reprezentat de disciplinarea naturii lăuntrice şi formarea unui caracter pur şi
ferm prin practicarea anumitor exerciţii zilnice şi înlocuirea vechilor
obiceiuri cu altele noi, aflate în concordanţă cu legile armoniei universale.
Pe fundamentul solid al acestui nou caracter moral, ferm şi prin de virtuţi, se
construiesc structurile următoare în yoga.
Importanţa controlului gândurilor
Controlul gândurilor este de o importanţă
vitală. Foarte puţini oameni cunosc această artă. Chiar şi oamenii consideraţi educaţi
sunt complet străini de această învăţătură fundamentală. Practic întreaga
umanitate este victima unei gândiri întâmplătoare. Tot felul de gânduri
rătăcite intră şi ies accidental în laboratorul mental. Nu există un ritm
precis sau o raţiune care să guverneze acest lucru. Nu există o unitate sau o
disciplină a gândirii. Ea se află în întregime într-o stare de haos şi
confuzie, ce nu permite clarificarea ideilor. Gândirea dezordonată, scăpată de
sub control, devine astfel cu uşurinţă temelia (cauza) unei vieţi dezordonate,
a unor acţiuni incoerente, a unui ego contradictoriu, animat de impulsuri
contradictorii şi generator de nefericire. Oamenii nu se pot concentra
sistematic asupra unui subiect, căci ei nu cunosc legile gândirii şi nici
legile mentalului. Universul lăuntric devine astfel o autentică menajerie. Tot
felul de gânduri senzoriale luptă unele cu altele, încercând să pătrundă în mintea
celui supus simţurilor şi să-şi atribuie supremaţia. Astfel, ochiul se luptă cu
urechea, aceasta cu limba sau cu nasul etc. Rezultatul sunt gândurile de joasă
frecvenţă, gânduri de ură, gelozie, teamă sau desfrâu. Majoritatea oamenilor nu
pot menţine un singur gând divin, sublim nici măcar o secundă. Minţile lor sunt
atât de fragmentate, încât energia lor mentală este risipită în o mie de
direcţii. Gândul este doar un servitor, un instrument. Trebuie să învăţaţi să
vă serviţi de el corect şi cu tact. Prima condiţie a fericirii este controlul
gândurilor. Gândul este puntea ce uneşte omul cu Divinul. Corpul vostru,
afacerea, căminul vostru - toate nu sunt decât idei aflate în mintea voastră.
Gândul este o forţă dinamică, iar gândul bun este primul pas către perfecţiune.
Aici rezidă adevărata bogăţie.
Evitaţi gândurile referitoare la
defectele altora
Natura minţii este astfel concepută
încât ea devine una cu obiectul la care se gândeşte intens. Astfel, dacă vă
gândiţi la viciile şi defectele altora, mintea voastră va deveni una cu ele, cel
puţin pe perioada în care vă gândiţi la ele. Cel care cunoaşte această lege
psihologică nu-şi va permite niciodată să-i critice pe alţii, găsindu-le
greşeli peste greşeli, ci va urmări să vadă numai calităţile lor, punând mereu
binele în faţa răului. O asemenea practică îl va ajuta să avanseze în practica
yoga şi să se înalţe din punct de vedere spiritual, îmbunătăţindu-i mult
concentrarea.
Temelia este gândul sattvic
Marea majoritate a oamenilor vor avea
întotdeauna nevoie de un fundament concret de care să se agaţe, ceva care să
dea sens vieţii şi cu ajutorul căruia să îşi brodeze ideile, şi care uneori devine
centrul tuturor formelor-gând care le sălăşluiesc în minte. Aceasta este chiar
natura minţii. Ea nu se poate fixa decât dacă are o temelie. Această temelie
trebuie să fie structurată numai din gânduri
sattvice. Mintea îşi asumă forma
oricărui obiect la care se gândeşte intens. Dacă ea se gândeşte la o portocală,
ea va lua chiar forma acelei portocale. Dacă ea se gândeşte la imaginea lui KRISHNA
cântând la flaut, ea îşi va asuma chiar forma acestuia. De aceea, trebuie să vă
educaţi mintea în mod corect şi să-i oferiţi numai hrană sattvică. Printr-o asemenea constanţă în gândire, mintea
se va obişnui gradat, astfel încât ea va ajunge, prin puterea obişnuinţei, să
vă îndrepte automat subconştient spre gândurile temelie pe care le-aţi ales
iniţial în mod conştient. Este regretabil faptul că marea majoritate a
oamenilor nu au un ideal, un program de viaţă şi o temelie sattvică a minţii.
Ei se lasă astfel sortiţi eşecului. Temelia mentală a unei tinere căsătorite
este, de regulă, una înclinată spre plăcerile sexuale; cea a unei bătrâne este
afecţiunea pentru copiii şi nepoţii ei. Dar, vai, temelia celor mai mulţi
oameni este ura şi gelozia. Chiar şi aşa, persoanele educate, cu tot felul de
cunoştinţe şi de grade academice, sunt doar o pulbere în vânt în comparaţie cu
cunoaşterea spirituală, căci nici ei nu au practic un program de viaţă şi un
autentic centru de greutate mental. Omul înclinat spre valorile vieţii lumeşti
cade inevitabil pradă gândurilor sexuale şi gândurilor de ură, mânie şi
răzbunare. Aceste două tipuri de gânduri sunt practic stăpânele minţii sale. El
nu ştie şi nu-şi poate fixa mintea asupra unui singur gând bun sau nobil, căci nu
cunoaşte legile gândirii, precum şi natura şi posibilităţile propriei minţi. În
ciuda nenumăratelor sale posesiuni materiale ori a cunoştinţelor universale, el
se menţine astfel într-o poziţie deplorabilă, de extremă ignoranţă. De aceea,
el nu poate rezista unei dorinţe malefice, lăsându-se pradă oricărei ispite, din
cauza voinţei sale slabe.
După pensionare, oamenii câştigă
foarte mult timp pe care, adesea, nu ştiu cum să-l folosească. Cea mai bună
utilizare a acestui timp ar fi aplecarea spre studiul scripturilor, contemplarea
Divinităţii, aprecierea valorilor spirituale. Vechile obiceiuri şi clişee
mentale ale unei întregi vieţi pot fi încă înlăturate şi înlocuite cu noi
obiceiuri şi cu gânduri bune.
Swami Sivananda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu