Puterea gândului creează mediul
înconjurător
Se spune adesea că omul este rezultatul forţelor
exterioare ale mediului. Acest lucru este fals, căci faptele demonstrează contrariul.
Mulţi dintre cei mai mari oameni s-au născut în sărăcie şi în împrejurări
adverse. Mulţi din cei născuţi în mizerie s-au înălţat până la cel mai înalt
statut social. Ei şi-au câştigat faima şi s-au distins în politică, literatură,
artă. Ei au devenit genii strălucitoare, luminând umanitatea prin puterea
spiritului lor. Cum vă explicaţi aceasta? Sri T.Muthuswary Aizar, primul
judecător indian al Curţii Supreme din Madras, s-a născut într-o sărăcie lucie.
El obişnuia să studieze noaptea, la lumina lămpii. Adesea, nu avea suficientă
mâncare. Era îmbrăcat în zdrenţe. Dar a luptat din greu şi a reuşit să învingă.
Prin uriaşa lui voinţă şi prin hotărârea de fier, s-a ridicat deasupra mediului
în care s-a născut. În Occident, fii de cârpaci sau de pescari au reuşit să se ridice
la cele mai înalte poziţii. Copii ce lustruiau pantofii pe străzi, sau vindeau
bere în baruri, sau lucrau în hoteluri, au ajuns mari poeţi sau jurnalişti. Goldsmith
s-a îmbogăţit pornind de la 40 de lire pe an. Sir Walter Scott era foarte
sărac; nu avea nici măcar o locuinţă. Iar James Ramsay MacDonald a reuşit să ajungă prim-ministru
al Marii Britanii, după ce începuse să lucreze ca poştaş, cu zece şilingi pe
săptămână. Era prea sărac pentru a-şi putea cumpăra ceai; aşa că bea apă. Masa
principală timp de luni de zile era o plăcintă cu carne ce costa 3 penny. A
învăţat în condiţii grele, manifestând un mare interes pentru politică şi
ştiinţă. A ajuns astfel jurnalist, iar apoi, printr-un mare efort de voinţă (purushartha), prim-ministru. Sri
Shankaracharya, exponentul filosofiei advaita,
un adevărat uriaş spiritual ce a strălucit prin puterea geniului său, s-a născut
în condiţii nefavorabile, de mare sărăcie şi am putea continua cu alte o mie de
exemple. Credem, totuşi, că am reuşit să demonstrăm că mediile nefavorabile nu
pot anihila potenţiala măreţie a viitoarelor genii şi că oricine îşi poate
depăşi mediul printr-un efort constant, prin răbdare, cinste, perseverenţă,
integritate, sinceritate şi o mare voinţă. Fiecare om se naşte cu samkaras-urile sale. Mintea nu este o tabula rasa (o foaie albă de hârtie). Ea
conţine impresiile generate de gândurile şi acţiunile din vieţile anterioare. Samkaras-urile sunt potenţialităţile
latente cu care se naşte omul. Samkaras-urile
bune sunt active valoroase ale omului; chiar atunci când el se naşte în
împrejurări nefavorabile, acestea îl vor proteja de influenţele ostile, nedorite,
din exterior. Ele îl ajută să crească şi să evolueze. Nu pierdeţi nici una din
ocaziile care vi se ivesc, căci fiecare este menită să vă ajute să vă
dezvoltaţi. Dacă întâlniţi un om bolnav zăcând neajutorat la marginea drumului,
luaţi-l pe umerii voştri şi duceţi-l la cel mai apropiat spital. Hrăniţi-l cu
lapte sau ceai fierbinte. Urmăriţi să-l simţiţi pe Dumnezeul din el, în strălucirea
ochilor lui, în strigătul său, în sufletul său, în mişcarea ritmată a
plămânilor lui. Divinitatea v-a dăruit această şansă pentru a vă amplifica iubirea
şi compasiunea, pentru a vă purifica inima şi a înlătura ura şi gelozia din ea.
Toate marile spirite ale umanităţii au ştiut să folosească şansele ce li s-au
oferit pentru a-şi împlini scopurile. Aceasta este metoda divină de a modela
mintea omenească. Amintiţi-vă că în slăbiciunea voastră se ascunde puterea,
căci ea vă face grijulii cu propria protecţie. Sărăcia îşi are virtuţile ei,
căci generează smerenie, putere de a îndura, în timp ce bogăţia aduce adesea cu
ea lene, mândrie, slăbiciune, inerţie şi tot felul de obiceiuri proaste. În
consecinţă, nu vă revoltaţi împotriva mediului nefavorabil. Mai bine creaţi-vă
propria lume mentală, căci cel care nu se lasă învins de mediu, ci luptă cu el
însuşi pentru a evolua şi a creşte în împrejurări adverse, va ajunge cu
adevărat un om puternic. Nimic nu îl va mai putea clinti. Omul nu este o fiinţă
creată de mediu sau de circumstanţe. El le poate controla şi modifica prin
capacităţile sale, prin caracterul, gândurile, acţiunile sale bune şi prin
efortul personal. De aceea, corpul cu organele sale nu este altceva decât gând.
Mintea ce contemplă corpul devine una cu el. Corpul fizic este lutul pe care
mintea îl modelează, pentru propria sa plăcere, pentru a-şi putea manifesta în exterior
energia şi a câştiga astfel diferite experienţe lumeşti prin cele cinci canale
ale cunoaşterii,(organele de percepţie). Corpul nu este altceva decât
gândurile, stările, convingerile şi emoţiile noastre obiectivate, făcute
vizibile pentru ochii fizici. Orice corp îşi are sediul în minte. Dacă corpul
grosier s-ar dizolva, mintea şi-ar găsi cu uşurinţă un alt corp pentru a se
manifesta. Dar dacă mintea e paralizată, corpul rămâne fără inteligenţă şi
paralizează şi el. La marea majoritate a oamenilor, gândul se află în mare măsură
sub controlul corpului. Mintea lor este foarte puţin dezvoltată. Gândul greşit
că noi suntem corpul fizic este rădăcina tuturor relelor. Prin această gândire
greşită noi ne identificăm cu corpul. Din acest ataşament, se naşte posesivitatea.
Ne identificăm cu soţia noastră, copiii noştri, casa noastră etc. Identificarea
sau ataşamentul sunt singurele cauze ale înlănţuirii noastre în lumea mizeriei
şi a durerii.
de Swami Sivananda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu